Stránka FAQ

Proč zrovna Zakarpatská 1000?
Když pojedeš nejkratší trasou do cíle, tak na tachometru budeš mít o tisíc kilometru víc než na startu. Proto tisícovka. A proč Zakarpatská? Tuhle drobnou šifru ať si rozluští každý sám.

Kdo se může účastnit?
Tisícovka je pro malé, střední i velké dobrodruhy, pro chlapy i dámy. Prostě pro všechny, kteří touží po nevšedních zážitcích a nebojí se sednout na motorku. Důležitou podmínkou účasti je věk závodníka minimálně 18 let.

Proč motorky?
Na kole by to bylo moc namáhavý, v autě moc na pohodu a na koni by to bylo prostě moc. Proto motorky… ale jen slabé nebo staré a nebo nejlépe obojí.

Co mám dělat, když motorku nemám?
Podívej se k dědovi do garáže nebo se zeptej známých. Kdekdo má ještě doma starého Pionýra. Stačí do léta zařídit, aby jezdil. Pohodlnější je sehnat si skútr a ze zkušenosti víme, že takovou cestu zvládneš na obyčejné “padesátce”, kterou seženeš v bazaru za sedm tisíc. Skoro nic to nežere, naučíš se na tom za hodinu.

Řidičák na Ukrajině?
Dalo nám to práci všechno prověřit a máme odpověď. Ke svému řidičáku si nechte vystavit mezinárodní řidičák Vídeňského typu (ještě se vydává Ženevský, ten na Ukrajině neplatí). Dělá se to na obecním úřadě, stojí to asi pade a je to na počkání, takže jednoduché.
Pokud máte řidičský průkaz klasický na auto typu B, měli byste mít ve svém průkazu rovnou zaškrtnuto i typ AM na motorku s automatickou převodovkou (skútr) do objemu motoru 50 ccm. Některé starší průkazy vystavené před 2013 to označeno evidentně nemají a pak doporučujeme si ho v rámci prevence před tahanicemi s policií nechat vystavit znovu i se zaškrtnutým typem AM (jak chcete). Při vydání mezinárodního průkazu by vám automaticky měli označit i typ A a dopisují tam ručně také AM. Na Ukrajině tuto skupinu ovšem nemají (mají A a nebo A1 na motorky do objemu motoru 50 ccm), ovšem předpokládáme, že když si u nás uděláte řidičák A1 na motorku do 125 ccm, pak by vám to měli označit řádně i v mezinárodním a českém řidičském průkazu a mělo by to stejně platit na Ukrajině. Znamená to, že s řidičským průkazem typu B na auto můžete vesele jezdit po Česku a Slovensku se skútrem do objemu motoru 125 ccm, na Ukrajině ovšem můžete jezdit na tento typ průkazu pouze na skútrech do objemu motoru 50 ccm. Správně máte mít s sebou na Ukrajině český i mezinárodní řidičský průkaz.
My máme pravidlo dodržovat zákony a k tomu vás budeme také nabádat, hlídat si papíry ale musí každý za sebe.

Co když neumím řídit motorku, nemluvím ukrajinsky a nevyznám se v mapách?
Pak je tohle dobrodružství přesně pro tebe. A možná se něco z toho cestou i naučíš.

Jak dostanu motorku zpátky do ČR?
Možností je několik. V cíli se otočíš a pojedeš zpět do Čech. Něco jako Forrest Gump, když doběhl k oceánu.
NEBO dojedeš do Košic, odkud jezdí každý den autovlak, který tě vezme do Brna nebo Prahy i s motorkou. NEBO necháš odvoz motorky na nás a pojedeš domů maršrutkou nebo vlakem. My aktuálně pracujeme na tom, abychom měli v cíli nákladní auto, které bezpečně dopraví motorky zpět.

Jak je to s bezpečností?
Doporučujeme ti vyřídit si cestovní pojištění a řídit opatrně. Jedním z pravidel závodu je zákaz řízení za tmy, to je proto, že se jedeš hlavně kochat tou krásou. Závod jedeš na vlastní triko, takže pokud nepojedeš dostatečně opatrně, můžeš si to triko i potrhat.

Co si mám s sebou vzít?
Pokud cestou oželíš pokoj ve čtyřhvězdičkovém hotelu stejně jako my a budeš si užívat krásné svěží noci pod tisícihvězdičkovou oblohou, pak bude dobré vzít si teplý spacák a karimatku. Dostaneš se mimo EU, takže si nezapomeň pas. Na halušky, pivo a uplácení ukrajinských strážníků vodkou se bude hodit nějaká hotovost v korunách a eurech. Na motorku samozřejmě helmu, pevné boty a zbytek už necháme na tobě. Pamatuj ovšem, že čím více toho povezeš, tím více ti toho zmokne, až se budeš hrabat do vysokých karpatských kopců.

Co pro mě zajistíte?
Připravíme velkolepý start v Třebíči a spoustu zajímavých checkpointů cestou, domluvíme kempování (v ceně startovného) na konci každé etapy a v cíli v Koločavě. Na všech těchto místech společného setkávání bude možné si dát něco k jídlu a pití a pokecat s ostatními závodníky. Každý účastník obdrží papírové mapy trasy, Handbook Zakarpatské 1000 (parádní příručka plná informací k trase včetně termínů a praktických rad) a kromě toho i nějakou pěknou věc s logem závodu na památku. Kromě toho domluvíme focení a natáčení celé akce, protože je potřeba mít se čím pochlubit.

Kolik mě to tak bude stát?
Nejspíš je všem jasné, že ze startovného ti nemůžeme sehnat motorku nebo uhradit na Slovensku na každou večeři halušky se slaninou. Mašinu, palivo, stravování a ubytování si řeší každý sám podle svého. Stejně tak opravy, cestovní pojištění a dopravu zpátky. V některých věcech budeme ovšem nápomocní a nebo alespoň poradíme.
Zatímco padesátkový skútr koupíš v bazaru za sedm osm tisíc, Pionýra ti děda nejspíš půjčí za flašku tuzemáku. Je potřeba ale taky počítat s tím, že se ti možná cestou něco porouchá (a my doufáme, že ano, protože jinak by to nebylo dobrodružství srovnatelné s Dakarem) a budeš muset zaplatit v servisu opravu. Pokud má tvůj stroj přiměřenou spotřebu, mohla by se cena paliva pohybovat kolem jednoho až dvou tisíc. Cesta autovlakem z Košic do dvou tisíc. A pak už zbývá jen něco na pití a zábavu a deset korun na pohlednici, kterou pošleš z Ukrajiny rodičům nebo svým dětem. Zkrátka věříme, že můžeš tyhle zážitky pořídit do 6 tisíc kaček (+ motorka, pokud nemáš).

Platí se startovné za účastníka nebo za motorku?
Při registraci přihlašuješ motorku, platíš za její zapojení do závodu a startovací balíček. Nechceme cestu stěžovat dvojicím, spolujezdec tedy nic platit nemusí. Před závodem ještě požádáme v mailu registrované dobrodruhy, aby nám případné spolujezdce nahlásili.

Jede se to i pro charitu?
Přesně tak. Nejsme zas tolik sebestřední, nejsme lakomí a rádi pomáháme. Druhým rokem spolupracujeme s neziskovým projektem Nevypusť duši, který se zabývá vzděláváním veřejnosti v oblasti duševního zdraví. Proto v rámci závodu spustíme výzvu na podporu jejich projektu prostřednictvím portálu darujme.cz. Nikomu nic nenutíme, nikoho nezavazujeme, prostě pomáháme.

Dostanu ještě více informací?
Ještě podrobnější informace najdeš v Handbooku Zakarpatské 1000. To je propracovaná příručka k cestě, kterou dostaneš po přihlášení do závodu. Jakmile se ovšem přihlásíš, tak tě budeme zásobovat nepravidelnými dávkami informací po mailu, takže se dozvíš včas vše podstatné. Ale pokud se potřebuješ ptát už teď, e-mail najdeš úplně dole.

Kdo za tímhle celým stojí?
Piknikův klub, spolek dobrodruhů, kteří se snaží z obyčejných dní udělat dny nevšední a inspirovat ostatní k malým i velkým dobrodružstvím. Klub kromě podporování dobročinnosti pořádá různé netradiční akce a vytváří kolem sebe komunitu lidí, kteří mají rádi cestování, dobrodružství a outdoor a dokáží si to vše užívat v pohodovém stylu – ve stylu pikniku. Piknik totiž není jenom hobby, je to životní styl. A více o něm se dozvíš na www.piknikuvklub.cz.

Proč to pořádáte?
Minulý rok nás nadchla Mongol Rally a když se nám auto rozbilo už v Rumunsku, ujistili jsme se o tom, že pořádné dobrodružství najdeš vpohodě i za humny. Na Zakarpatské Ukrajině pak začíná divoký východ. Příprava závodu nás baví natolik, že rozhodně budeme závodit taky. Těšíme se na nevšední zážitky z cesty a tvoji společnost!

Uvidíme se na startu